Sunetele si simbolurile lor, sau cum continuam activitatile legate de scris si citit!

1

Posted by Copilaria Sofiei | Posted in Psihopedagogie timpurie, Scris si citit Montessori | Posted on 27-10-2013

Tags: , , , ,

suneteleSalutare tuturor!

Aventura mea in lumea literelor, a sunetelor si a creioanelor continua! :))
Cred ca m-am indragostit de activitatile astea. Cat e ziulica de lunga si nu sunt la gradi, iau cartile si caut literele, citesc cuvinte asa cum pot, pe jumatate sau pe sfert.

De fapt, de pe la trei ani, mami a inceput sa-mi prezinte sunetele, sub forma de jocuri.

Pentru asta a fost nevoie de multe discutii oricand, oriunde si de doua cutiute. Una continea obiecte de mici dimensiuni reprezentand imaginea unor obiecte din viata reala, de zi cu zi/animale/plante etc. Cealalta cutiuta continea flashcarduri cu imagini ale obiectelor.

Iata cum se desfasurau jocurile noastre:
1. Cand vedeam un obiect pe strada sau acasa, mama il rostea punand accentul pe primul si ultimul sunet.
2. Jocul a continuat astfel: mami se uita pe o serie de obiecte si spunea “vad un obiect al carui cuvant incepe cu sunetul ….. “, iar eu trebuia sa ghicesc ce obiect.
3. Al treilea tip de joc era: “care este ultimul sunet al cuvantului ….. ?”
4. Ultimul joc sta in inlocuirea primului sunet cu un altul si sa vedem ce obtinem.

Astazi am jucat un astfel de joc, utilizand obiecte ce incepeau cu sunete ale caror simboluri le-am invatat deja. Iata ce a iesit, avand in vedere ca ma grabeam sa incep activitatea de scris:

Au urmat apoi activitatile noastre legate de insusirea literelor, a formelor si a curbelor care-mi plac atat de mult. Literele alese sunt intotdeauna 3 la numar.
Mami mi le prezinta mereu sub forma unei povesti: mn si r sunt drumuri de munte care urca si coboara, o este o fata unei fetite dragalase si asa mai departe.
Iata materialele noastre, mai mult sau mai putin utilizate. Activitatile le desfasuram o data pe saptamana.

Literele invatate astazi au fost  n o r. Intotdeauna alegem doua consoane si o vocala, pentru a putea forma un cuvant simplu, monosilabic pe care sa-l pot asocia usor cu un obiect real.
Ordinea a devenit deja cunoscuta. Ne luam cartonasele cu litere, alegem cele trei litere, luam cartea “Montessori letter work” si Scribble & Write si trecem la treaba.
Nisipul colorat este un prieten de nadejde. Am folosit nisip colorat galben astazi turnat chiar de mine pe o rama rosie frumoasa, de la IKEA, transformata astfel intr-o tabla de desenat cu nisip. Cand o sa fiu mai mare, mami o sa ma lase sa lucrez la biroul ei special pentru ilustratii… hihihihi, acolo am geam si lampa speciala. :))
In plus, de azi am luat si Copacul vocalelor si Alfabetul mobil  pe care Camelia de la micatelierdecreatie le-a pregatit cu atata drag. Multumim, Camelia pentru toata munca ta!
Ce-am observat eu este ca, la un moment dat, conteaza foarte mult varsta si momentul in care incepi sa lucrezi. Cuvintele prind forma atunci cand copilul este pregatit pentru asta. La noi, consoanele se schimbau cu viteza luminii iar cuvintele prindeau forma imediat.
Cei patru anisori ai mei sunt perfecti pentru activitatea noastra, dar nu uitati, ultimul an a fost lucrat intens pentru a pregati acest moment!

Iar la sfarsit, eu singura folosesc tabla de scris si carioca mea speciala, magica, apoi foaia de hartie si cariocile colorate! (fara sa-mi dau seama, am folosit exact codurile de culoare Montessori pentru litere – roz pentru consoane si albastru pentru vocale).

Spor la scris tuturor! E chiar atat de simplu!

Pupici, pupici!
Sofia

Comments

comments

Comments (1)

[…] Sofia a lucrat extrem de frumos de doi ani incoace.Vezi postarile noastre legate de scris si citit  aici si […]

Write a comment